gallery/logo_mr_enent

Mogen BN'ers (onbetaalde) sluikreclame maken?

Een goed punt om ter discussie te stellen: wat vindt Nederland van sluikreclame, gemaakt door Bekende Nederlanders? Het komt veel vaker voor dan je zelf bewust van bent. Als die ene vlogger waar jij zo fan van bent, ineens een bepaald shirtje draagt of een bepaald product eet, ben je veel eerder geneigd om hier ook eens aan toe te geven. Een goede marketingstrategie van merken: ze bereiken snel een erg groot en beïnvloedbaar publiek. Maar mag dat wel? 

BLOG

Wat is sluikreclame?

Sluikreclame is een tactiek in de marketing waarbij reclame voor een bestaand commercieel product wordt gemaakt. Dit kan op tv, boek, film en tegenwoordig veel online voorkomen. Denk maar eens aan GTST, waar een hele poos geleden sluikreclame voor Breaker van Melkunie werd gemaakt. Maar het is ook al sluikreclame als een BN'er of een ander bekend persoon, reclame op het internet maakt. Bijvoorbeeld in een post op Instagram waar een BN'er post dat ze nieuwe (gratis) schoenen van Timberland toegestuurd heeft gekregen en hoe mooi ze wel niet zijn! Vaak is dit soort sluikreclame ook nog betaald: maar het spreekt mensen eerder aan omdat een ideaalbeeld dit product gebruikt plus het heeft ineens een groter marktbereik. 

 

Nieuwe regelgeving en boetes op online sluikreclame

Vooral als het gaat om vloggen zijn er sinds kort nieuwe regels ingevoerd omtrent sluikreclame in vlogs. Omdat het totaal iets nieuws van de afgelopen jaren is, zijn er voor het vloggen nog geen wettelijk vastgelegde regels. De sluikreclame op social media en in vlogs neemt maar toe, daarom heeft het Commissariaat voor de Media (CvdM) besloten om hier een stokje voor te steken. Vloggers hebben grenzen nodig, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Daarom mogen vloggers geen sluikreclame voor (commerciële) merken meer maken. Mocht dit toch gebeuren, kan hier zomaar een fikse boete op komen te staan. Voor traditionele media geldt een boete van €225.000,- wat ook zomaar voor vloggers kan gaan gelden.

 

Ophef

Dat er veel ophef is over sluikreclame op het internet moge duidelijk zijn. Het is echter nog een discussiepunt of, en zo ja hoe, er aan de kijker duidelijk gemaakt moet worden of het om betaalde of onbetaalde reclame gaat. Dit zou er vervolgens voor zorgen dat de kijker zich sterker op kan stellen en zelf kan beslissen wat hij of zij hier mee doet. Volgens de vloggers moet een product sowieso wel binnen het kanaal waarin zij vloggen passen: anders verliest het direct veel waarde en zijn vertrouwen.

 

 

Wat vind jij van sluikreclame op het internet?